Individual reading characteristics in overcoming difficult life situations: the role of genre preferences and biographical reflection

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

This study is dedicated to a comprehensive analysis of the role of individual reading characteristics as a psychological resource in overcoming difficult life situations (DLS). The focus of the study is on: 1) the genre preferences of readers (fiction vs. popular science literature) and their connection with the effectiveness of coping strategies; 2) the level of biographical reflection as a factor mediating the therapeutic effect of reading; 3) the differentiation of psychological mechanisms influencing emotional regulation and cognitive processing of crisis experiences by various literary genres. The relevance of the work is due to the lack of empirical data on the specifics of using reading as a tool for coping with DLS in contemporary psychology. The aim was to identify the relationship between reading characteristics (genre preferences, biographical reflection) and the effectiveness of overcoming life difficulties. The study systematically categorizes the role of reading practices in the context of common crisis states such as emotional burnout, loss of loved ones, and financial difficulties, combining qualitative and quantitative analysis. The study involved 103 respondents (ages 18–64, M=36.8, SD=10.1). The following methods were used: 1) an author questionnaire "I-Reader" to assess reading habits and motives; 2) an author questionnaire "Indicator of Life Difficulties 'It Matters'"; 3) M.V. Klementyeva's method for measuring biographical reflection. Qualitative analysis and correlation analysis (Spearman’s ρ) were applied. The main findings of the study indicate that 72% of respondents with a high/medium level of reflection use reading as a means to cope with DLS. Three key difficult situations were identified: emotional burnout (68%), loss of loved ones (54%), and financial difficulties (49%). A positive correlation was also discovered between the preference for popular science literature and overcoming loss, as well as a negative correlation between the frequency of reading fiction and its therapeutic effect. The obtained results are significant for the fields of psychology, pedagogy, and bibliotherapy. Practical applications include: 1) the development of psychological assistance programs based on reading; 2) the integration of popular science literature into rehabilitation practices; 3) optimization of library recommendations for people in crisis situations. The novelty of the study lies in the fact that it for the first time demonstrates the differentiation of genre effects in the context of reading psychology, where popular science texts serve a cognitive-adaptive function, while fiction serves a recreational one.

References

  1. Мелентьева Ю.П. Общая теория чтения. М.: Наука, 2015. 230 с. EDN: ZAHHYB.
  2. Шадриков В.Д. Проблемы системогенеза профессиональной деятельности. М.: Наука, 1982. 183 с. EDN: UIANEJ.
  3. Эко У. Роль читателя. Исследования по семиотике текста. М.: Corpus, 2005. 640 с.
  4. Левидов А.М. Автор – образ – читатель. Л.: Изд-во Ленинградского университета, 1977. 360 с.
  5. Ушинский К.Д. Избранные педагогические сочинения: в 2 т. Т. 2. М.: Учпедгиз, 1948. 584 с.
  6. Костромина С.Н., Нагаева Л.Г. Как преодолеть трудности в обучении чтению. М.: Ось, 2006. 240 с. EDN: PDOSZO.
  7. Светловская Н.Н. Методика обучения творческому чтению: учебник для вузов. М.: Юрайт, 2025. 305 с.
  8. Рубакин Н.А. Психология читателя и книги: Краткое введение в библиологическую психологию. М.: Книга, 1977. 264 с.
  9. Косенкова О.В. Трудная жизненная ситуация в современном контексте психологии чтения // Письма в Эмиссия. Оффлайн. 2025. № 1. URL: http://emissia.org/offline/2025/3467.htm EDN: WLBREA.
  10. Antunes-Alves S., Thompson K., Kramer U., Drapeau M. The relationship between cognitive errors, coping strategies, and clients' experiences in session: An exploratory study. Counselling and Psychotherapy Research. 2014; No. 14(2). Pp. 93-101.
  11. Boucher A., Giovanelli M., Harrison Ch., Godfrey R.L.C. Reading as a Coping Strategy. In: Reading Habits in the COVID-19 Pandemic. 2024. Pp. 63-82.
  12. Косенкова О.В. Роль чтения в преодолении трудных жизненных ситуаций. // Комплексная психологическая помощь в образовании и здравоохранении: Материалы XIII научно-практической конференции. СПб.: РГПУ им. А.И. Герцена, 2023. С. 95-98. EDN: GGUQOY.
  13. Billington J., ed. Reading and Mental Health. Cham: Springer, 2019. 455 p.
  14. Burke M., Troscianko E.T. Cognitive literary science: Dialogues between literature and cognition. Oxford: Oxford University Press, 2017. 368 p.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».