Motivation of educational and cognitive activity in the digital educational environment of students of different age groups

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

The need to isolate people during the pandemic has put the education system in a situation of transformation of ways of carrying out educational and cognitive activities in conditions of indirect interaction. The transfer of the educational process from the real to the digital environment, including online, without taking into account the specifics of educational and cognitive activity in it, has shown its low effectiveness. Today, digitalization is a priority in the development of education. Ensuring the quality of education in the digital environment requires a fundamentally new approach to the content, motivation, and teaching methods based on scientifically based data on the specifics of the pedagogical process in the digital educational environment. This article presents the results of diagnostics of motivation of educational and cognitive activity of students of various age groups in the digital educational environment according to programs of higher and additional professional education.  Within the framework of the study, various methods of motivation diagnostics were used: N.V. Elfimova's methodology for diagnosing educational motivation (adapted in accordance with the age groups of students and the type of training), T.O. Gordeeva's methodology for diagnosing internal and external educational motivation, A.A. Rean's methodology for diagnosing motivation for achieving success and avoiding failures. As a result of the study of the motivation of educational and cognitive activity of students in the digital educational environment according to the programs of higher and additional professional education, the concept of the digital educational environment is clarified, its main characteristics (cross-border, hypertext, individualization, multi-instrumentality, mediated interaction) are highlighted, the concept of motivation of educational activity is clarified, a number of approaches and constructs of educational motivation are analyzed and generalized, presented the results of the diagnosis of the motivation of educational activities of students of various age groups, the experience of implementing the educational process in the digital environment according to programs of higher and additional professional education is summarized. The results obtained in the course of the study made it possible to determine the directions for improving the pedagogical process in the digital educational environment for the vocational education system, taking into account the identified specifics of motivation of educational and cognitive activity of students of various age groups.

References

  1. Гриненко, А. Д. Особенности мотивации учебной деятельности и стрессоустойчивости студентов дистанционной формы обучения / А. Д. Гриненко // Вестник студенческого научного общества ГОУ ВПО «Донецкий национальный университет». 2024. № 16-2. С. 33-38.
  2. Леонтьев, А. Л. Деятельность. Сознание. Личность. – 2-е изд. – М.: Политиздат, 1997.
  3. Sternberg R. J. Successful Intelligence. Simon & Schuster, 1996.
  4. Литвинова, Т. В. Особенности мотивации учебной деятельности студентов государственных и негосударственных вузов / Т. В. Литвинова, И. М. Басина // Вестник Екатерининского института. 2013. № 1(21). С. 55-58.
  5. Маркова А. К. Формирование мотивации учения / А. К. Маркова, Т. А. Матис, А. Б. Орлов. – М.: Просвещение, 1990.
  6. Гордеева Т. О. Психология мотивации достижения. – М.: Смысл; Издательский центр «Академия», 2006.
  7. Bandura А. Self-efficacy. The exercise of control. New York: Freeman and Co, 1997.
  8. Rotter, J.B. Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement. Psychological Monographs, 1996.
  9. Weiner В. Theories of motivation. From mechanism to cognition. Chicago: Markham, 1972.
  10. Seligman M.E.P. Helplessnes: On depression, development, and death. San Francisco: Freeman, 1975.
  11. Dweck C.S. Motivational Processes Affecting Learning // American Psychologist. 1986. № 41(10). Pp. 1040-1048.
  12. Skinner EA. Perceived control, motivation, and coping. International Educational and Professional Publisher. Sage Publications. Thousand Oaks, London, New Delhi, 1996.
  13. Nicholls J.G. Achievement motivation: Conceptions of ability, subjective experience, task choice, and performance // Psychological Review. 1984. № 91. Pp. 328-346.
  14. Гордеева Т. О. Мотивация: новые подходы, диагностика, практические рекомендации // Сибирский психологический журнал. 2016. № 62. С. 38-53.
  15. Тарасян, М. Г. Мотивация учебной деятельности студентов в условиях дистанционного обучения / М. Г. Тарасян, Г. В. Васильева // Исследование и развитие рельсового и автомобильного транспорта: Сборник трудов Международной научно-практической конференции, Екатеринбур, 2024. С. 289-294.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».