Student's motivational and value correlates specific for the engineering activity
- Authors: Shumakova O.A.1, Uvarina N.V.1, Tyurina N.A.1, Prigarina T.V.1, Shumakov V.A.1
-
Affiliations:
- Issue: No 1 (2025)
- Pages: 94-109
- Section: Articles
- URL: https://medbiosci.ru/2409-8701/article/view/361876
- EDN: https://elibrary.ru/BETLGE
- ID: 361876
Cite item
Full Text
Abstract
About the authors
Olga Alekseevna Shumakova
Email: olgash37@yandex.ru
ORCID iD: 0000-0001-9928-0548
Natalia Viktorovna Uvarina
Email: nuvarina@yandex.ru
ORCID iD: 0000-0002-1490-3302
Natalia Anatolevna Tyurina
Email: natalya.tyurina.7676@mail.ru
Tatiana Viktorovna Prigarina
Email: prigarinatv@susu.ru
Vadim Anatolevich Shumakov
Email: v.shumakov@inbox.ru
ORCID iD: 0000-0002-7963-2320
References
Смолян Г.Л. В.П.Зинченко и становление инженерной психологии в СССР // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2017. № 4. С. 626-643. https://doi.org/10.17323/1813-8918-2017-4-626-643 Adler P.S., & Kwon S.W. Social capital: Prospects for a new concept. Academy of Management Review. Academy of Management. 2002. Vol. 27, № 1. https://doi.org/10.5465/AMR.2002.5922314 Юшко С.В., Галиханов М.Ф., Кондратьев В.В. Интегративная подготовка будущих инженеров к инновационной деятельности для постиндустриальной экономики // Высшее образование в России. 2019. № 1. С. 65-75. https://doi.org/10.31992/0869-3617-2018-27-12-65-75. Майборода Т.А. Критерии и показатели развития интеллектуального «Я» будущего инженера // Вестник Северо-Кавказского федерального университета. 2016. № 6(57). С. 188-192. URL: https://vestnikskfu.elpub.ru/jour/article/view/1162 Hafni R.N. The importance of science, technology, engineering, and mathematics (STEM) education to enhance students' critical thinking skill in facing the industry 4.0 / R. N. Hafni, T. Herman, E. Nurlaelah and L. Mustikasari // Journal of Physics: Conference Series. 2020. Vol. 1521. P. 1-7. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1521/4/042040. Ryan Ann M. The Unrealized Potential of Technology in Selection Assessment / Ann M. Ryan, Eva Der-ous // Journal of Work Organizational Psychology. 2019. № 53 (2). P. 85-92. https://doi.org/10.5093/jwop2019a10. Балакшина Е.В. Индивидуально-психологические особенности студентов инженерных специальностей как детерминанты профессиональной надежности // Ярославский педагогический вестник. 2021. № 5 (122). С. 166-173. https://doi.org/10.20323/1813-145Х-2021-5-122-166-173. Lesener T. The job demands-resources model: A meta-analytic review of longitudinal studies / T. Lesener, B. Gusy, C. Wolter // Work & Stress. 2019. № 33 (1). Р. 76-103. https://doi.org/10.1080/02678373.2018.1529065. Тучина О.Р., Бурлаченко Л.С. Профессиональная идентичность современного инженера: субъектный подх8од // АНИ: педагогика и психология. 2020. № 3 (32). С. 402-405. https://doi.org/10.26140/anip-2020-093-0092 Бондаренко В.В. Особенности формирования личности будущего инженера-педагога // Научный результат. Педагогика и психология образования. 2015. № 3 (5). С. 4-11. https://doi.org/10.18413/2313-8971-2015-1-3-4-11. Lee Joosung. The Effects of Knowledge Sharing on Individual Creativity in Higher Education Institutions: Socio-Technical View // Administrative Sciences. 2018. Vol. 8. Iss. 22. P. 1-16. https://doi.org/10.3390/admsci8020021. Коваленок Т.П. Современное состояние исследований профессиональных и личностных качеств инженеров // Ped.Rev.. 2022. № 1 (41). С. 181-191. https://doi.org/10.23951/2307-6127-2022-1-181-191. Ластовенко Д.В., Музалевская А.А. Экспертная оценка профессионально-важных качеств инженеров ракетно-космической отрасли // Психология и психотехника. 2021. № 1. С. 42-50. https://doi.org/10/7256/2454-0722.2021.1.34924 Баляев С.И., Морозова Н.Н., Никишов С.Н. Особенности копинг-поведения инженеров с различным уровнем локуса контроля // Мир науки. Педагогика и психология. 2021. № 1. URL: https://mir-nauki.com/PDF/34PSMN121.pdf . Ларионова Л.А. Направленность личности как фактор психологической готовности к профессиональной деятельности будущего инженера // Вестник ИрГТУ. 2013. № 9 (80). С. 289-295. URL: https://journals.istu.edu/vestnik_irgtu/journals/2013/09
Supplementary files
