The formation of career identity in college students of pedagogical profile: personal determinants and interaction mechanisms.
- Authors: Borozinets D.V.1
-
Affiliations:
- Issue: No 2 (2025)
- Pages: 74-90
- Section: Articles
- URL: https://medbiosci.ru/2454-0722/article/view/361713
- DOI: https://doi.org/10.7256/2454-0722.2025.2.74541
- EDN: https://elibrary.ru/CRZZAC
- ID: 361713
Cite item
Full Text
Abstract
About the authors
Daniil Vladimirovich Borozinets
Email: d.borozinetss@gmail.com
ORCID iD: 0009-0005-4157-9295
References
Ананьев Б. Г. Человек как предмет познания. 3-е изд. М. [и др.]: Питер, 2010. 282 с. EDN: QXABYZ. Бауман З. Текучая современность. СПб.: Питер, 2008. 240 с. EDN: QOABEJ. Морозова И. А., Шевченко С. А., Кузьмина Е. В. Абитуриент вуза как представитель поколения Z: личностные качества и ценностные ориентиры // Вопросы журналистики, педагогики, языкознания. 2023. Т. 42, № 1. С. 90-104. doi: 10.52575/2712-7451-2023-42-1-90-104. EDN: CGEIQD. Фрейд З. Психология масс и анализ человеческого "Я". СПб.: Азбука-Аттикус, 2013. 192 с. Эриксон Э. Идентичность: юность и кризис / пер. с англ. А. В. Толстых; общ. ред. и предисл. А. В. Толстых. М.: Издательская группа "Прогресс", 1996. 350 с. Бернс Р. Что такое Я-концепция / под. ред. Д. Я. Райгородский. Самара: Бахрах М, 2003. С. 65-96. Роджерс К. Взгляд на психотерапию. Становление человека / пер. с англ. М. М. Исениной; под ред. Е. И. Исениной. М.: Прогресс, 1994. 480 с. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. СПб.: Питер, 2018. 713 с. Антонова Н. В., Белоусова Н. В. Самоопределение как механизм развития идентичности // Вестник Московского государственного гуманитарного университета им. М. А. Шолохова. Педагогика и психология. 2011. № 2. С. 79-92. EDN: OGKBET. Super D. E. A life-span, life-space approach to career development // Journal of vocational behavior. 1980. Vol. 18. P. 282-298. doi: 10.1016/0001-8791(80)90056-1. Savickas M. L. Career construction theory and practice // Career development and counseling: Putting theory and research to work / eds. R. W. Lent, S. D. Brown. 2nd ed. John Wiley & Sons Inc., 2013. P. 147-183. Savickas M. L., Porfeli E. J. Career Adapt-Abilities Scale: Construction, reliability, and measurement equivalence across 13 countries // Journal of Vocational Behavior. 2012. Vol. 80, № 3. P. 661-673. doi: 10.1016/j.jvb.2012.01.011. Leung S. A. et al. Testing the career adaptability model with senior high school students in Hong Kong // Journal of Vocational Behavior. 2022. Vol. 139. P. 103808. doi: 10.1016/j.jvb.2022.103808. EDN: QBCVDN. Vroom V. H. Work and motivation / V. H. Vroom. New York: Wiley, 1964. 331 p. Ефимова А. Д., Шадрина А. В. Подходы зарубежных авторов к определению и теориям мотивации сотрудников в организации // Вестник науки. 2025. Т. 4. № 3 (84). С. 21-33. EDN: LTYFAY. Deci E. L. The "What" and "Why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior // Psychological inquiry. 2020. Vol. 11. P. 227-268. doi: 10.1207/S15327965PLI1104_01. Landau M. J., Keefer L. A., Oyserman D. et al. The college journey and academic engagement: How metaphor use enhances identity-based motivation // Journal of Personality and Social Psychology. 2014. Vol. 106, № 5. P. 679-698. doi: 10.1037/a0036414. Гордеева Т. О., Сычев О. А., Осин Е. Н. Опросник "Шкалы академической мотивации" // Психологический журнал. 2014. Т. 35, № 4. С. 96-107. doi: 10.17759/pse.2017220206. EDN: SJVWLN. Дёмин А. Н., Седых А. Б., Седых Б. Р. Стандартизация методики измерения карьерного самоопределения // Российский психологический журнал. 2017. Т. 14. № 2. С. 151-170. doi: 10.21702/rpj.2017.2.9. EDN: YUSGPL. Кондратюк Н. Г. Бурмистрова-Савенкова А. В., Моросанова В. И. Шкала карьерно-адаптационных способностей М. Савикаса и Э. Порфели: психометрические характеристики русскоязычной версии на выборке подростков // Вестник РУДН. Серия: Психология и педагогика. 2021. Т. 18, № 3. С. 555-575. doi: 10.22363/2313-1683-2021-18-3-555-575. EDN: EQRQDF. Суннатова Р. И. Феномен учебной лени старшеклассников и удовлетворенность отношением значимых взрослых и одноклассников // Перспективы науки и образования. 2022. № 1(55). С. 410-425. doi: 10.32744/pse.2022.1.26. EDN: HRVECW. Митина Л. М. Психология личностно-профессионального развития субъектов образования. СПб.: Нестор-История, 2014. 376 с. EDN: WNSCOZ. Chen H., Fiorini S. R., Feng J., Li Y., Lu Y., Sun M. How Does Career Adaptability Predict Professional Identity Among Young Adults? The Mediation Role of Future Work Self and the Moderation Role of Perceived Social Support // Journal of Career Development. 2020. Vol. 47, № 4. P. 419-433. Assor A., Vansteenkiste M., Kaplan A. Identified versus introjected approach and avoidance motivations in school and in sports: The limiting role of introjection for performance and psychological well-being // Handbook of motivation at school / K. R. Wenzel, A. Wigfield. New York: Routledge/Taylor & Francis Group, 2009. P. 523-543. Lent R. W., Brown S. D. Social cognitive career theory at 25: Empirical status of the interest, choice, and performance models // Journal of Vocational Behavior. 2019. Vol. 115. Art. 103316. doi: 10.1016/j.jvb.2019.06.004.
Supplementary files

