Color as a factor in the educational environment design: recent research review

Cover Page

Cite item

Full Text

Abstract

Color in an educational environment can both direct the student's attention and create a cognitive load that is irrelevant to educational tasks. This paper reviews data published over the past ten years on the problem of finding the relationship between the color design of educational spaces and various psychological and cognitive characteristics of students. The purpose of the work is to collect and systematize knowledge, identify trends and new directions in color research in the learning spaces, review promising ideas to determine the vector of further study of the scientific problem and the application of the results obtained. Special attention is paid to the hybrid nature of the modern educational environment. In the process of work, methods of comparative analysis, systematization and generalization were used. Based on the analysis, the following conclusions were formulated: 1. The context of learning, where a person has cognitive goals, color research often remains outside the scope of research tasks. 2. The results obtained in the analyzed works do not yet make it possible to draw definitive conclusions about the influence of color in the educational environment on the cognitive abilities, success and emotions of students. 3. The vast context of the modern educational environment remains beyond the scope of research interest. The accumulated data on the color design of classrooms seem to be of little informative in the current learning environment, when the transition between digital and physical environments is carried out more often and faster. 4. Due to methodological and resource constraints, only certain color properties and a limited part of the color spectrum come into the focus of researchers' attention. 5. There is little data to draw conclusions about the age, gender and socio-cultural specifics of perception and the role of color in the educational environment.

About the authors

Anna Sergeevna Vorobei

Email: super_ka@mail.ru

References

  1. Hampshire A., Trender W., Chamberlain S. R., Jolly A. E., Grant J. E., Patrick F., Mazibuko N., Williams S. C., Barnby J. M., Hellyer P., Mehta M. A. Cognitive deficits in people who have recovered from COVID-19 // EClinicalMedicine. 2021. No. 39.
  2. Alan S., Turkum B. Disruption to Schooling Impedes the Development of Abstract Reasoning and Theory of Mind in Children. 2023.
  3. Грибер Ю. А. Прикладные исследования цвета: учебное пособие. М.: Согласие, 2022.
  4. Ясвин В.А. Образовательная среда: от моделирования к проектированию. М.: Смысл, 2001.
  5. Грибер Ю. А., Селиванов В. В., Вебер Р. Цвет в образовательной среде для пожилых людей: обзор современных исследований // Перспективы науки и образования. 2020. № 5 (47). С. 368-383.
  6. Llorens-Gámez M., Higuera-Trujillo J. L., Omarrementeria C. S., Llinares C. The impact of the design of learning spaces on attention and memory from a neuroarchitectural approach: A systematic review // Frontiers of Architectural Research. 2022. No. 11(3). Pp. 542-560.
  7. Dzulkifli M., Mustafar M. F. The Influence of Colour on Memory Performance: A Review // The Malaysian journal of medical sciences. 2013. No. 20. Pp. 3-9.
  8. Ломов С. П., Аманжолов С. А., Федосенко Е. В. Роль белого цвета в формировании комфортной образовательной среды // Проблемы современного педагогического образования. 2022. № 75 (3). С. 244-247.
  9. Куликова А. А., Соломаха Е. Н., Родионова Ю. В. Психолого-педагогическое влияние цвета в дизайне образовательных учреждений // Проблемы современного педагогического образования. 2022. № 74(4). С. 145-147.
  10. Марченко М. Н., Сидоренко М. М. Использование цвета в дизайн-проектировании жилых и общественных пространств и его влияние на развитие детей // Наукосфера. 2022. № 12(2). С. 6-9.
  11. Плавник А. С. Значение цветового оформления помещения для младших школьников в учебном процессе // Дидакт. 2022. № 1(9). С. 102-106.
  12. Гребенюк, М. С. Влияние цвета и освещения на комфорт в образовательных средах // Наука и образование в новых реалиях: проблемы, дискуссии, пути совершенствования : Материалы XXXII Всероссийской научно-практической конференции, Краснодар, 11 декабря 2023 года. Краснодар: ООО "Издательство Панорама", 2023. С. 12-13.
  13. Jiang A., Yao X., Hemingray C., Westland S. Young people's colour preference and the arousal level of small apartments // Color Research & Application. 2021. No. 47(3). Pp. 783-795.
  14. Uluçay N. Ö. An interior design exhibition: An assessment of color scheme preferences and the emotional states of students // Color Research & Application. 2018. No. 44(1). Pp. 132-138.
  15. Costa M., Frumento S., Nese M., Predieri I. Interior Color and Psychological Functioning in a University Residence Hall // Frontiers in Psychology. 2018. No. 9.
  16. Dehvari H., Mirshojaeian H. I., Maddahi S. The Effect of Educational Background on Students' Color Preferences for Improving the Quality of Learning in Learning Environments (A Case Study: Undergraduate Students Majoring in Computer and Architecture in Mashhad). 2023. Pp. 1-15.
  17. Salahaddin B., Husein H., Sazgar S. The Impact Of Colour On Students’ Perception In Learning Spaces // Tikrit Journal of Engineering Sciences. 2021. No. 28. Pp. 33-43.
  18. Yildirim K., Çağatay K., Ayalp N. Effect of wall colour on the perception of classrooms // Indoor and Built Environment. 2014. No. 24.
  19. Güneş E., Olguntürk N. Color‐emotion associations in interiors // Color Research & Application. 2019. No. 45(1). Pp. 129-141.
  20. Von Castell C., Stelzmann D., Oberfeld D., Welsch R., Hecht H.Cognitive performance and emotion are indifferent to ambient color // Color Research & Application. 2017. No. 43(1). Pp. 65-74.
  21. Oh J., Park H. Effects of Changes in Environmental Color Chroma on Heart Rate Variability and Stress by Gender // International Journal of Environmental Research and Public Health. 2022. No. 19(9).
  22. AL-Ayash A., Kane R. T., Smith D., Green-Armytage P. The influence of color on student emotion, heart rate, and performance in learning environments // Color Research & Application. 2016. No. 41(2). Pp. 196-205.
  23. Llinares C., Higuera T., Juan L., Serra J.. Cold and warm coloured classrooms. Effects on students’ attention and memory measured through psychological and neurophysiological responses // Building and Environment. 2021. No. 196.
  24. Duyan F., Unver R. A research on the effect of classroom wall colours on student’s attention // A/Z : ITU journal of Faculty of Architecture. 2016. No. 13(2). Pp. 73-78.
  25. Min Y. H., Lee S. Does interior color contrast enhance spatial memory? // Color Research & Application. 2019. No. 45.
  26. Грибер Ю. А., Делов А. А. Влияние цвета на показатели кратковременной памяти // Перспективы науки и образования. 2023. № 5 (65). С. 500-518.
  27. Barrett P., Davies F., Zhang Y., Barrett L. The Holistic Impact of Classroom Spaces on Learning in Specific Subjects // Environment and Behavior. 2016. No. 49.
  28. Андриевич А. И. Влияние цветовой гаммы учебных помещений на работоспособность студентов // Вестник УлГТУ. 2018. № 2 (82). С. 7-8.
  29. Lipson-Smith R., Bernhardt J., Zamuner E. et al. Exploring colour in context using Virtual Reality: Does a room change how you feel? // Virtual Reality. 2021. No. 25. Pp. 631-645.
  30. Cha S. H., Zhang S., Kim, T. W. Effects of Interior Color Schemes on Emotion, Task Performance, and Heart Rate in Immersive Virtual Environments // Journal of Interior Design. 2020. No. 45(4). Pp. 51-65.
  31. Xia G., Henry, P., Li, M., Queiroz, F., Westland, S., Yu, L. A Comparative Study of Colour Effects on Cognitive Performance in Real-World and VR Environments // Brain Sciences. 2022. No. 12(31).
  32. Weijs M. L., Jonauskaite D., Reutimann R., Mohr C., Lenggenhager B. Effects of environmental colours in virtual reality: Physiological arousal affected by lightness and hue // Royal Society Open Science. 2023. No. 10(10).
  33. Fajardo M. L. N., Higuera-Trujillo J. L., Llinares C., Lighting, colour and geometry: Which has the greatest influence on students' cognitive processes? // Frontiers of Architectural Research. 2023. No. 12(4). Pp. 575-586.
  34. Brooker A., Franklin A. The effect of colour on children's cognitive performance // British Journal of Educational Psychology. 2016. No. 86(2). Pp. 241-255.
  35. Jang D., Choi K. Colour in virtual classroom: Effects of colour schemes and interior elements on students’ preference and attention // IASDR 2023: Life-Changing Design. 2023. Pp. 9-13.
  36. Xia G., Henry P., Chen Y., Queiroz F., Westland S., Cheng Q. The effects of colour attributes on cognitive performance and intellectual abilities in immersive virtual environments // Computers in Human Behavior. 2023. No. 148.
  37. Meusel F., Scheller N., Rey G. D., Schneider S. The influence of content-relevant background color as a retrieval cue on learning with multimedia // Education and Information Technologies. 2024. No. 1(22).
  38. Грибер Ю. А., Цыганкова К. Ю., Устименко Ю. А. Цвет как триггер: влияние хроматических характеристик сенсорных кнопок на мотивацию прикосновения // Психолог. 2022. № 6. С. 73-87.
  39. Alpizar D., Adesope O. O., Wong R. M. A meta-analysis of signaling principle in multimedia learning environments // Educational Technology Research and Development. 2020. No. 68. Pp. 2095-2119.
  40. Wong R. M., Adesope O. O. Meta-analysis of emotional designs in multimedia learning: A replication and extension study // Educational Psychology Review. 2021. No. 33(2). Pp. 357-385.

Supplementary files

Supplementary Files
Action
1. JATS XML

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».