The impact of information and communication platforms on the behavior of modern adolescents

Capa

Citar

Texto integral

Resumo

Digital technologies have become an integral part of the lives of modern teenagers. In addition to entertainment functions, communication applications are able to modernize the educational process and create prerequisites for the formation of a full-fledged personality of a teenager who adequately assesses the risks of using information and communication technologies and who is able to extract positive experiences to form a successful career in the future. The introduction of information and communication platforms helped to identify the characteristics of social behavior among adolescents. Depending on the intensity of the use of electronic services, there is a change in the behavior of older students. It is advisable to consider the Internet communication environment as a means of improving communication skills and developing compensatory functions of socialization. The purpose of the article is to identify the relationship between the intensity of use of information and communication platforms and the characteristics of the actual social behavior of adolescents. Diagnostics of the level of demonstrativeness by O.S. Posypanova; questionnaire of social desirability by D. Crown, D. Marlowe; testing "Who am I?" by M. Kuhn, modified by T. V. Rumyantseva, questionnaire to identify the locus of control by J. Rotter, a questionnaire to identify behavioral reactions (the author's method) were used in the research. To diagnose the external characteristics of behavior an interview of the users was conducted. In the course of the study, it turned out that teenagers with a low level of use of communication applications are aimed at using the application for educational purposes. Teenagers with an average intensity of application use share their personal successes and achievements, as well as communicate on educational topics to receive and transmit information. High activity in the application among teenagers leads to the formation of an extensive circle of friends, the administration of groups and active participation in various educational activities in order to present themselves in a favorable perspective. The more intensively teenagers use an electronic application, the more pronounced demonstrative behavior is manifested, social desirability is intensified, behavioral reactions are more pronounced, and there is also a shift in the locus of control towards the external. As the presence of interactive communication platforms grows, the healthy use of information resources should be encouraged.

Bibliografia

  1. Moreno Megan A, Binger K., Minich M., Zhao Q. Adolescent digital technology interactions and importance: associations with depression and well-Being // Cyberpsychology, behaviour and social networking, 2022. № 25(4). doi: 10.1089/cyber.2021.0294
  2. Ильин А.Н. Тенденция к демонстративности в обществе потребления // Известия высших учебных заведений. Социология. Экономика. Политика. 2022. № 4 (15). С. 39-51.
  3. Cолдатова Г.У., Войскунский А.Е. Социально-когнитивная концепция цифровой социализации: новая экосистема и социальная эволюция психики // Психология. Журнал ВШЭ. 2021. № 3. С. 431-450.
  4. Руденко Е.С. Виртуальная коммуникация как психологический феномен // Научный результат. Педагогика и психология образования. 2020. № 2. C. 50-54.
  5. Нечаев Н.Н. О новом подходе к языку и речевой деятельности в условиях цифровизации // Психологическая газета. 2020. № 6. С. 19-34.
  6. Павлова Н. В., Филиппова Е. В. Феномен селфи и его психологический смысл для современного подростка // Консультативная психология и психотерапия. 2022. Том 30, № 1. С. 109-131.
  7. Демин П. Н. Риски и возможности онлайн-социализации подростков и молодежи // Ценности и смыслы. 2022. № 3 (79). С. 76-85.
  8. Залевская М.А. Возрастная периодизация в Российской федерации в современных условиях // Международный научно-исследовательский журнал. 2020. № 12-3 (102). С. 17-21.
  9. Карпов А. В., Карпова Е. В., Маркова Е. В. Локус контроля как фактор метакогнитивной сферы личности и его специфика в образовательной деятельности // Перспективы науки и образования. 2022. № 3 (57). С. 402-421.
  10. Al-Ansi A.M., Hazaimeh M., Hendi A., AL-hrinat J., Adwan G. How do social media influencers change adolescents’ behaviour? Evidence from middle east countries // Heliyon. 2023. № 9 (5). URL: https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e15983.
  11. Bauman S., Perry V. M., Wachs S. The rising threat of cyberhate for young people around the globe // Child and Adolescent Online Risk Exposure / Eds. M.F. Wright, L.B. Schiamberg. London: Academic Press. P. 2021. Pp. 149-175. doi: 10.1016/B978-0-12-817499-9.00008-9
  12. Bergmann M. C., Baier D. Prevalence and Correlates of Cyberbullying Perpetration. Findings from a German Representative Student Survey // International journal of environmental research and public health. 2018. № 15 (2). 13 p. doi: 10.3390/ijerph15020274
  13. Betts L. R., Spenser K. A., Gardner S. E. Adolescents’ involvement in cyber bullying and perceptions of school: The importance of perceived peer acceptance for female adolescents // Sex Roles. 2017. № 77 (7-8). Pp. 471-481. doi: 10.1007/s11199-017-0742-2
  14. Hsu Michelle S. H., Rouf A., Allman-Farinelli M. Effectiveness and behavioral mechanisms of social media interventions for positive nutrition behaviours in adolescents: a systematic review // Journal of adolescent health. 2018. № 63(5). Pp. 531-545.
  15. Lou C., Kim H. K. Fancying the new rich and famous? Explicating the roles of influencer content, credibility, and parental mediation in adolescents' para-social relationship, materialism, and purchase intentions // Frontiers in Psychology. 2019. № 10. doi: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02567
  16. Nahidh M., Al-Khawaja N. F. K, Jasim H. M., Cervino G., Cicciù M., Minervini G. The role of social media in communication and learning at the time of COVID-19 lockdown - an online survey // Dentistry Journal. 2023. № 11(2):48. doi: https://doi.org/10.3390/dj11020048
  17. Nesi J. The impact of social media on youth mental health: challenges and opportunities // North Carolina Medical Journal. 2020. № 81 (2). Pp. 116-121.
  18. Simonson M. Social Media and Online Learning: Pros and Cons // Distance Learning. 2023. № 20 (4). Pp. 59-61.
  19. Tao Z., Sun L. The influence of internet celebrities on the mainstream values of college students: evidence from Beijing questionnaire // 6th International conference on social science and higher education. Atlantis Press. 2020. Pp. 872-876. doi: 10.2991/assehr.k.201214.166
  20. Vasyura S.A., Kuzmina O.V., Maletova M.I. Internet Communications: time phenomenon in online activity // Education and self-development. 2020. № 15 (4). doi: 10.26907/esd15.4.03

Arquivos suplementares

Arquivos suplementares
Ação
1. JATS XML

Согласие на обработку персональных данных с помощью сервиса «Яндекс.Метрика»

1. Я (далее – «Пользователь» или «Субъект персональных данных»), осуществляя использование сайта https://journals.rcsi.science/ (далее – «Сайт»), подтверждая свою полную дееспособность даю согласие на обработку персональных данных с использованием средств автоматизации Оператору - федеральному государственному бюджетному учреждению «Российский центр научной информации» (РЦНИ), далее – «Оператор», расположенному по адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А, со следующими условиями.

2. Категории обрабатываемых данных: файлы «cookies» (куки-файлы). Файлы «cookie» – это небольшой текстовый файл, который веб-сервер может хранить в браузере Пользователя. Данные файлы веб-сервер загружает на устройство Пользователя при посещении им Сайта. При каждом следующем посещении Пользователем Сайта «cookie» файлы отправляются на Сайт Оператора. Данные файлы позволяют Сайту распознавать устройство Пользователя. Содержимое такого файла может как относиться, так и не относиться к персональным данным, в зависимости от того, содержит ли такой файл персональные данные или содержит обезличенные технические данные.

3. Цель обработки персональных данных: анализ пользовательской активности с помощью сервиса «Яндекс.Метрика».

4. Категории субъектов персональных данных: все Пользователи Сайта, которые дали согласие на обработку файлов «cookie».

5. Способы обработки: сбор, запись, систематизация, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), извлечение, использование, передача (доступ, предоставление), блокирование, удаление, уничтожение персональных данных.

6. Срок обработки и хранения: до получения от Субъекта персональных данных требования о прекращении обработки/отзыва согласия.

7. Способ отзыва: заявление об отзыве в письменном виде путём его направления на адрес электронной почты Оператора: info@rcsi.science или путем письменного обращения по юридическому адресу: 119991, г. Москва, Ленинский просп., д.32А

8. Субъект персональных данных вправе запретить своему оборудованию прием этих данных или ограничить прием этих данных. При отказе от получения таких данных или при ограничении приема данных некоторые функции Сайта могут работать некорректно. Субъект персональных данных обязуется сам настроить свое оборудование таким способом, чтобы оно обеспечивало адекватный его желаниям режим работы и уровень защиты данных файлов «cookie», Оператор не предоставляет технологических и правовых консультаций на темы подобного характера.

9. Порядок уничтожения персональных данных при достижении цели их обработки или при наступлении иных законных оснований определяется Оператором в соответствии с законодательством Российской Федерации.

10. Я согласен/согласна квалифицировать в качестве своей простой электронной подписи под настоящим Согласием и под Политикой обработки персональных данных выполнение мною следующего действия на сайте: https://journals.rcsi.science/ нажатие мною на интерфейсе с текстом: «Сайт использует сервис «Яндекс.Метрика» (который использует файлы «cookie») на элемент с текстом «Принять и продолжить».