A research lesson as an alternative to a traditional lesson in a primary school mathematics course
- Authors: Borzova D.S.1
-
Affiliations:
- Derzhavin Tambov State University
- Issue: Vol 9, No 4 (2025)
- Pages: 402-410
- Section: Pedagogy
- Published: 12.12.2025
- URL: https://medbiosci.ru/2542-2340/article/view/360903
- ID: 360903
Cite item
Full Text
Abstract
The analysis of the effectiveness of a research lesson in comparison with a traditional math lesson in elementary school is carried out. Using the example of studying the topic “The Displacement law of addition”, it is demonstrated how the research approach promotes deep and conscious assimilation of the material. The conducted pedagogical experiment and comparative analysis of the teaching methods of L.G. Peterson and M.I. Moro confirm the advantages of the research lesson in the development of research skills and critical thinking.
About the authors
Darya S. Borzova
Derzhavin Tambov State University
Author for correspondence.
Email: borzovadashka05@mail.ru
Student of Institute of Pedagogy
Russian Federation, 33 Internatsionalnaya St., Tambov, 392000, Russian FederationReferences
- Савенков А.И. Что такое «исследовательское» и «проектное» обучение в современном образовании // Начальная школа. 2025. № 2. С. 6-7. https://elibrary.ru/vpnbmj
- Леонтович А.В. Модель становления субъекта собственной деятельности учащихся в общеобразовательной школе // Мир психологии. 2024. № 1 (116). С. 38-56. https://doi.org/10.51944/20738528_2024_1_38, https://elibrary.ru/hpankg
- Терехова Г.В. Проектная деятельность младших школьников на основе ТРИЗ в цифровой среде // Современная высшая школа: инновационный аспект. 2024. Т. 16. № 3 (64). С. 103-120. https://elibrary.ru/hwxelt
- Петерсон Л.Г. Деятельностный метод обучения: образовательная система «Школа 2000...». Москва: Ювента, 2007. 448 с. https://elibrary.ru/olbskq
- Моро М.И., Волкова С.И. Математика. Методические рекомендации. 2 класс. Москва: Просвещение, 2022. 128 с.
- Савенков А.И. Методика исследовательского обучения младших школьников. Самара, 2021. 208 с.
Supplementary files

