Methodological principles of teaching law students to compile international legal documents in a foreign language based on artificial intelligence technical solutions
- Authors: Gavrilov M.V.1
-
Affiliations:
- Derzhavin Tambov State University
- Issue: Vol 9, No 2 (2025)
- Pages: 156-161
- Section: Pedagogy and psychology
- Published: 26.12.2025
- URL: https://medbiosci.ru/2542-2340/article/view/361227
- ID: 361227
Cite item
Full Text
Abstract
The methodological principles of teaching law students to compile international legal documents in a foreign language based on artificial intelligence technical solutions are considered. These include: the principle of communicative orientation, the principle of interrelated learning of various types of speech activity, the principle of situational-thematic organization of learning, the principle of the dominant role of problem tasks, the principle of the integrated methodology CLIL (4C), the principle of the triad “learner – artificial intelligence – teacher”, the principle of methodological expediency, the principle of personalization of learning, the principle of enabled evaluation.
About the authors
Maxim V. Gavrilov
Derzhavin Tambov State University
Author for correspondence.
Email: maximgavrilov2010@yandex.ru
ORCID iD: 0000-0003-0114-6856
Assistant of Linguistics and Linguodidactics Department
Russian Federation, 33 Internatsionalnaya St., Tambov, 392000, Russian FederationReferences
- Список источников
- Пассов Е.И. Основы коммуникативной методики обучения иноязычному общению. Москва: Русский язык, 1989. 276 с. https://elibrary.ru/shdewv
- Сафонова В.В. Проблемные задания на уроках английского языка в школе. Москва: Еврошкола, 2001. 271 с.
- Крылов Э.Г. Речемыслительная контекстно обусловленная деятельность как основа предметно-языкового обучения в неязыковом вузе // Иностранные языки в школе. 2021. № 5. С. 20-29. https://elibrary.ru/vgqqjr
- Сысоев П.В., Завьялов В.В. Методические принципы предметно-языкового интегрированного обучения // Иностранные языки в школе. 2021. № 5. С. 30-39. https://www.elibrary.ru/cfuofx
- Сысоев П.В. Принципы обучения иностранному языку на основе технологий искусственного интеллекта // Иностранные языки в школе. 2024. № 3. С. 6-17. https://elibrary.ru/cfuofx
- Евстигнеев М.Н. Принципы обучения иностранному языку на основе технологий искусственного интеллекта // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2024. Т. 29. № 2. С. 309-323. https://doi.org/10.20310/1810-0201-2024-29-2-309-323, https://elibrary.ru/ygipmo
- Сысоев П.В. Персонализированное обучение на основе технологий искусственного интеллекта: насколько готовы современные студенты к новым возможностям получения образования // Высшее образование в России. 2025. Т. 34. № 2. С. 51-71. https://doi.org/10.31992/0869-3617-2025-34-2-51-71, https://elibrary.ru/weagvq
- Коряковцева Н.Ф. Автономия учащегося в учебной деятельности по овладению иностранным языком как образовательная цель // Иностранные языки в школе. 2004. № 9. С. 9-14. https://elibrary.ru/ekdkon
- Евстигнеев М.Н. Учебная автономия в контексте развития и распространения технологий искусственного интеллекта в языковом образовании // Иностранные языки в школе. 2025. № 2. С. 13-21. https://elibrary.ru/artmrn
Supplementary files
